ÈTICA PUBLICITÀRIA
Què és la publicitat?
Tota transmissió d'informació impersonal i remunerada efectuada a
través d'un mitjà de comunicació, dirigida a un públic objectiu i amb una finalitat
determinada. Publicitat per
producte: Cerca estimular la demanda específica. Publicitat Institucional: Promociona
la imatge d'una empresa, associació, qüestió social amb la finalitat de generar
actituds i opinions que portin a una acceptació del producte.
La publicitat condiciona el comportament humà?
Per descomptat! La majoria de la gent opina que la
publicitat no influeix en les seves decisions de compra però el publicitari mitjançant l'estudi dels diferents
comportaments del consumidor potencial aconsegueix modificar la seva conducta.
En infinitat de productes els consumidors compren la imatge que ells tenen d'un
producte per sobre del producte en si.
Coca-cola (família i amistat)
https://www.youtube.com/watch?v=EaihQEjWGYk
Volvo (seguretat)
https://www.youtube.com/watch?v=wwDOzFTNbLs
Pepsi Generation
(Michael Jackson)
Semblar-se als seus idols
https://www.youtube.com/watch?v=po0jY4WvCIc
Fins a on pot arribar la publicitat?
Això planteja una
altra pregunta fins a on pot arribar la llibertat d'expressió?
ha d'existir censura?
En la constitució espanyola de 1978 en el seu article
20, es recull el dret de qualsevol ciutadà
“a expressar i
difondre lliurement els pensaments, idees i opinions mitjançant la paraula, l'escrit o qualsevol
altre mitjà de reproducció”
Aquest dret a vegades entra en conflicte amb uns altres
com són el dret a
l'honor, intimitat, la protecció de la joventut,…
Com reflecteix l'article 20.4, per tant, on està el límit?
Problema?
L'eficàcia de qualsevol campanya publicitària en els mitjans de comunicació convencionals depèn de les característiques dels anuncis i de la
planificació de mitjans que
es realitzi. Atès que aquesta
planificació està bastant estandarditzada, utilitzant-se
les mateixes fonts d'informació, és difícil obtenir un avantatge enfront de la
competència. Per tant un
veritable avantatge comparatiu resideix en la creació del missatge publicitari.
Clio ( Serie Biblica)
https://www.youtube.com/watch?v=bP33FYhXb20
Productes, gustos
i conductes inapropiades
Entren tots els productes socialment prohibits, és a dir, els que rares vegades un es
troba al mig (polèmica o controvèrsia). Violència, Sexe, La sida.
Violència :
Un dels principis bàsics de l'Associació d'Autocontrol de la Publicitat és l’Artícle 5 de les normes deontològiques: “La publicitat no suggerirà ni incitarà directament o indirectament a la violència”.
Recentment s'ha prohibit l'emissió de la nova campanya publicitària de la marca *DOLCE & *GABBANA.
Fins i tot les campanyes de la D.G.T. de prevenció d'accidents de trànsit van provocar controvèrsia i un debat a prop de la seva
utilització.
Ètica i Publicitat
La SIDA :
A causa del gran problema que origina aquesta malaltia i
a la seva falta de vacuna nombrosos organismes han fet grans campanyes a favor
de l'ús de preservatius
com a mètode de prevenció. Són ètiques aquestes campanyes de prevenció?
Una de les maneres de contagi més freqüents són les relacions sexuals i un dels col·lectius més afectats són els homosexuals, tabú que produeixen rebuig social a un
percentatge de la població. Què passa quan una empresa denuncia aquest
rebuig social? Aquest és el cas d'alguna
de les campanyes de BENETTON. PLUJA DE CRÍTIQUES (*Oliviero *Toscani)
El SEXE
L'ús del sexe com a
reclam és molt utilitzat
en l'actualitat. Per què ens envaeix
tanta al·lusió sexual en la publicitat? és realment un reflex del que la gent
vol o desitja veure? La indústria de la moda ha estat criticada amb freqüència per l'ús liberal del sexe en la seva
publicitat (DIÈSEL).
Les marques de begudes alcohòliques utilitzen el sexe d'una manera
subtil per a vendre mitjançant missatges subliminals que inciten als espectadors,
segons estudis, a la satisfacció, estimulació i excitació. Opinions respecte a la utilització del sexe en funció de les diferents creences religioses.
Haurien de prohibir-se els anuncis que tinguin al·lusions sexuals?
on estan els límits i qui ha de marcar-los?
Els sectors socialment especials ,les dones, els nens i
els negres. Segons l'article 3 de la llei general de publicitat indica que es
considera publicitat il·lícita “la publicitat que atempti contra la
dignitat o vulneri els valors o drets reconeguts en la constitució, especialment pel que fa a la infància, joventut o dona”.
Cas de la dona.El
principal estereotip que ofereix la publicitat és la seva preocupació per la bellesa; en la majoria dels
casos és una dona
atractiva, dolç, afectuosa i
sobretot es presenta en l'anunci en un
context eròtic. Podríem dir que s'ha passat de l'estereotip
de súper mama a l'estereotip
de súper dona.
Excepcions: bellezapura.com » *Dove , dones reals i nues com la vida mateixa. Anunci
destinat a les dones: Espot “Dones”
És racista la publicitat?
Per descomptat que sí, un estudi va determinar que només entre el 2 i 6% dels models que es
presenten en els anuncis, són negres. La superioritat física que aquest col·lectiu representa en uns certs esports
(atletisme, bàsquet..), fa que
el seu protagonisme publicitari s'accentuï en aquests esports. YouTube - *Gary
*Payton *vs Holyfield
Quantes vegades hem vist a un gitano protagonitzar un
anunci publicitari?
Els nens
Tema controvertit . Reglamentacions Atès que es va estimar que un nen veia a
l'any al voltant de 1500 hores de televisió la qual cosa implicava que estigués sotmès a un gran nombre de publicitat.
Els nens no tenen la formació necessària per a avaluar els missatges
publicitaris. També es castiga
altres estereotips de la societat.
Segons alguns crítics com és el cas dels ancians que se'ls mostra
senils, lents,…
Productes perjudicats:
El 65% de l'opinió pública, es decanta a favor de la
prohibició de publicitar
productes nocius per la salut.
En les diferents cadenes de televisió no es poden anunciar begudes alcohòliques que tinguin més de 20 graus, ni s'accepten espots en
els quals el cigarret tingui una presència activa. No obstant això, tabac i alcohol continuen apareixent,
sota formes més o menys
sofisticades, en els anuncis televisius.
Les empreses de tabac han sostingut que el seu objectiu és persuadir als que són fumadors i no induir al consum als
quals no consumeixen aquests productes creïble?.
YouTube - George
*Clooney - *Martini *Commercial TABAC ALCOHOL
Censura de les cadenes televisives
Les empreses fabricants
dels productes són empreses
legals, que estan en el seu dret de realitzar les seves campanyes publicitàries, com qualsevol altra empresa.
Encara que el cost social que causen és considerable.
Altres productes que han sofert polèmiques similars han estat els
preservatius, productes d'higiene femenina,...Fins no fa molt mitjans de
comunicació es negaven a
admetre anuncis de preservatius.
Debat social no aliè al món de la publicitat, és més, es considera que és més greu encara a causa de l'interès econòmic que hi ha darrere.
Existeixen altres aspectes de la publicitat que generen
polèmica com
l'exageració d'algunes
campanyes (campanya contra les drogues), el tracte de temes religiosos,... En
molts casos, aquestes prohibicions no aconsegueixen l'eficiència desitjada.
S'ha de prohibir per a evitar actituds en contra d'uns
certs aspectes morals?
És ètic tallar la llibertat d'expressió d'aquesta manera?
Són realment útils aquestes prohibicions?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada