dimarts, 3 d’octubre del 2023

Ètica publicitària

 

ÈTICA PUBLICITÀRIA

Què és la publicitat?

 Tota transmissió d'informació impersonal i remunerada efectuada a través d'un mitjà de comunicació, dirigida a un públic objectiu i amb una finalitat determinada.  Publicitat per producte: Cerca estimular la demanda específica. Publicitat Institucional: Promociona la imatge d'una empresa, associació, qüestió social amb la finalitat de generar actituds i opinions que portin a una acceptació del producte.

 

La publicitat condiciona el comportament humà?

Per descomptat! La majoria de la gent opina que la publicitat no influeix en les seves decisions de compra però el publicitari mitjançant l'estudi dels diferents comportaments del consumidor potencial aconsegueix modificar la seva conducta. En infinitat de productes els consumidors compren la imatge que ells tenen d'un producte per sobre del producte en si.

Coca-cola (família i amistat)

https://www.youtube.com/watch?v=EaihQEjWGYk

Volvo (seguretat)

https://www.youtube.com/watch?v=wwDOzFTNbLs

Pepsi Generation  (Michael Jackson)

Semblar-se als seus  idols

https://www.youtube.com/watch?v=po0jY4WvCIc

  

Fins a on pot arribar la publicitat?

Això planteja una altra pregunta fins a on pot arribar la llibertat d'expressió?

ha d'existir censura?

En la constitució espanyola de 1978 en el seu article 20, es recull el dret de qualsevol ciutadà  a expressar i difondre lliurement els pensaments, idees i opinions mitjançant la paraula, l'escrit o qualsevol altre mitjà de reproducció”

Aquest dret a vegades entra en conflicte amb uns altres com són el dret a l'honor, intimitat, la protecció de la joventut,

Com reflecteix l'article 20.4, per tant, on està el límit?

Problema?

L'eficàcia de qualsevol campanya publicitària en els mitjans de comunicació convencionals depèn de les característiques dels anuncis i de la planificació de mitjans que es realitzi. Atès que aquesta planificació està bastant estandarditzada, utilitzant-se les mateixes fonts d'informació, és difícil obtenir un avantatge enfront de la competència. Per tant un veritable avantatge comparatiu resideix en la creació del missatge publicitari.

 

Clio ( Serie Biblica)

https://www.youtube.com/watch?v=bP33FYhXb20

Productes, gustos  i conductes inapropiades

Entren tots els productes socialment prohibits, és a dir, els que rares vegades un es troba al mig (polèmica o controvèrsia). Violència, Sexe, La sida.

Violència :

Un dels principis bàsics de l'Associació d'Autocontrol de la Publicitat és lArtícle 5 de les normes deontològiques: La publicitat no suggerirà ni incitarà directament o indirectament a la violència.

 

Recentment s'ha prohibit l'emissió de la nova campanya publicitària de la marca *DOLCE & *GABBANA. Fins i tot les campanyes de la D.G.T. de prevenció d'accidents de trànsit van provocar controvèrsia i un debat a prop de la seva utilització.

Ètica i Publicitat

La SIDA :

A causa del gran problema que origina aquesta malaltia i a la seva falta de vacuna nombrosos organismes han fet grans campanyes a favor de l'ús de preservatius com a mètode de prevenció. Són ètiques aquestes campanyes de prevenció?

 

Una de les maneres de contagi més freqüents són les relacions sexuals i un dels col·lectius més afectats són els homosexuals, tabú que produeixen rebuig social a un percentatge de la població. Què passa quan una empresa denuncia aquest rebuig social? Aquest és el cas d'alguna de les campanyes de BENETTON. PLUJA DE CRÍTIQUES (*Oliviero *Toscani)

El SEXE

L'ús del sexe com a reclam és molt utilitzat en l'actualitat. Per què ens envaeix tanta al·lusió sexual en la publicitat? és realment un reflex del que la gent vol o desitja veure? La indústria de la moda ha estat criticada amb freqüència per l'ús liberal del sexe en la seva publicitat (DIÈSEL).

Les marques de begudes alcohòliques utilitzen el sexe d'una manera subtil per a vendre mitjançant missatges subliminals que inciten als espectadors, segons estudis, a la satisfacció, estimulació i excitació. Opinions respecte a la utilització del sexe en funció de les diferents creences religioses. Haurien de prohibir-se els anuncis que tinguin al·lusions sexuals?

 

on estan els límits i qui ha de marcar-los?

Els sectors socialment especials ,les dones, els nens i els negres. Segons l'article 3 de la llei general de publicitat indica que es considera publicitat il·lícita la publicitat que atempti contra la dignitat o vulneri els valors o drets reconeguts en la constitució, especialment pel que fa a la infància, joventut o dona.

 

 Cas de la dona.El principal estereotip que ofereix la publicitat és la seva preocupació per la bellesa; en la majoria dels casos és una dona atractiva, dolç, afectuosa i sobretot es presenta en l'anunci  en un context eròtic. Podríem dir que s'ha passat de l'estereotip de súper mama a l'estereotip de súper dona. Excepcions: bellezapura.com » *Dove , dones reals i nues com la vida mateixa. Anunci destinat a les dones: Espot Dones

És racista la publicitat?

 

Per descomptat que sí, un estudi va determinar que només entre el 2 i 6% dels models que es presenten en els anuncis, són negres. La superioritat física que aquest col·lectiu representa en uns certs esports (atletisme, bàsquet..), fa que el seu protagonisme publicitari s'accentuï en aquests esports. YouTube - *Gary *Payton *vs Holyfield

 

Quantes vegades hem vist a un gitano protagonitzar un anunci publicitari?


Els nens

 

Tema controvertit . Reglamentacions  Atès que es va estimar que un nen veia a l'any al voltant de 1500 hores de televisió la qual cosa implicava que estigués sotmès a un gran nombre de publicitat.

Els nens no tenen la formació necessària per a avaluar els missatges publicitaris. També es castiga altres estereotips de la societat.

Segons alguns crítics com és el cas dels ancians que se'ls mostra senils, lents,

 

 

 

Productes perjudicats:

El 65% de l'opinió pública, es decanta a favor de la prohibició de publicitar productes nocius per la salut.

En les diferents cadenes de televisió no es poden anunciar begudes alcohòliques que tinguin més de 20 graus, ni s'accepten espots en els quals el cigarret tingui una presència activa. No obstant això, tabac i alcohol continuen apareixent, sota formes més o menys sofisticades, en els anuncis televisius.

Les empreses de tabac han sostingut que el seu objectiu és persuadir  als que són fumadors i no induir al consum als quals no consumeixen aquests productes creïble?.

 

 YouTube - George *Clooney - *Martini *Commercial TABAC ALCOHOL

  

Censura de les cadenes televisives

Les empreses fabricants  dels productes són empreses legals, que estan en el seu dret de realitzar les seves campanyes publicitàries, com qualsevol altra empresa. Encara que el cost social que causen és considerable.

 

Altres productes que han sofert polèmiques similars han estat els preservatius, productes d'higiene femenina,...Fins no fa molt mitjans de comunicació es negaven a admetre anuncis de preservatius.

Debat social no aliè al món de la publicitat, és més, es considera que és més greu encara a causa de l'interès econòmic que hi ha darrere.

 

Existeixen altres aspectes de la publicitat que generen polèmica com l'exageració d'algunes campanyes (campanya contra les drogues), el tracte de temes religiosos,... En molts casos, aquestes prohibicions no aconsegueixen l'eficiència desitjada.

 

S'ha de prohibir per a evitar actituds en contra d'uns certs aspectes morals?

És ètic tallar la llibertat d'expressió d'aquesta manera?

Són realment útils aquestes prohibicions? 





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Indústria Televisiva

CARACTERÍSTIQUES EXPRESSIVES EL DISCURS TELEVISIU FRAGMENTAT Els programes estan pensats com a unitats, però s'alternen amb espais de pu...