dilluns, 11 de desembre del 2023

Càmera Reflex

 Programes de una càmera reflex:

P: Automàtic programat

En la modalitat P, la càmera ajusta la velocitat d’obturació i l’obertura per obtenir una exposició òptima

S: Automàtic amb prioritat a l’obturació

En la modalitat S, l’usuari selecciona la velocitat d’obturació i la càmera selecciona automàticament l’obertura amb la qual es produirà l’exposició òptima.

A: Automàtic amb prioritat a l’obertura

En la modalitat A, el usuari tria la obertura i la càmera controla la velocitat de obturador per aconseguir una exposició òptima.

M: Manual

En la modalitat M, el usuari controla la velocitat d’obturació i l’obertura. La exposició correcta la tria l’usuari.

P o Programat

El mode P o Programat és pràcticament igual que mode l'automàtic. Però té una diferència molt important, i és que ens deixarà intervenir a nosaltres en els paràmetres de la cambra.


És a dir, igual que en el mode automàtic, la cambra mesurarà la llum, la interpretarà en funció del tipus de mesurament i establirà uns ajustos per a exposar correctament. No obstant això, i aquí arriba la part important, el fotògraf podrà ajustar aquests paràmetres en funció de les seves necessitats. Es pot ajustar tant la velocitat d'obturació com l'obertura del diafragma i la càmera tornarà reajustar la resta de valors del triangle d'exposició. 


Aquest mode sens dubte deixa una mica més de creativitat i és l'ideal per a començar i aprendre. Per què? Molt senzill, perquè veurem que valors d'entrada ens dona la cambra i sobre la base d'ells podrem nosaltres modificar-los segons el que busquem d'una forma molt senzilla. D'aquesta manera, anirem aprenent a veure com pensa la cambra i com interpreta la llum i ens ajudarà a exposar millor. 


No obstant això, no deixa de ser un altre mode automàtic, per la qual cosa no tindrà en compte altres variables molt importants a l'hora de prendre la foto i els resultats que obtinguem poden distanciar-se molt dels desitjats. 


Per això és molt millor deixar aquests modes automàtics de costat i centrar-se en aprendre a manejar els modes que veurem a continuació per a tenir un major control sobre la càmera de fotos i per tant, sobre les imatges que capturem. 


A, *AV o Prioritat a l'obertura

En funció de la marca de la teva cambra en el dial trobessis les lletres *AV, de *Aperture *Value (Cànon i *Pentax) o A, de *Aperture (*Nikon, Sony, *Fujifilm, *Olympus i Panasonic). Aquest mode és el que dona prioritat a l'obertura. 


Què significa això, doncs bé que el teu manejaràs l'obertura del diafragma i en funció al mesurament de llum, la teva càmera s'encarregarà tant de la velocitat d'obturació com de l'ISO. Això et donarà un control ple sobre la profunditat de camp. 


Recorda que amb el diafragma, a més de controlar la llum també controlem tota la zona en la nostra imatge que estarà en focus o cosa que és el mateix, apareixerà enfocada. Amb obertures mes grans tindrem menys profunditat i al revés, amb un diafragma mes tancat en el qual passarà menys llum aconseguirem una profunditat de camp major. 


D'aquesta manera nosaltres només hem de centrar-nos en preocupar-nos de la profunditat de camp que desitgem en la nostra foto i la càmera s'ocuparà de la resta. 


Coneix els modes de tret de la teva cambra

Amb el mode A o *Av controlarem directament la profunditat de camp. Foto: Paul *Johnston/ *Unsplash.

S, TV o Prioritat a l'obturador

Igual que en la prioritat a l'obertura, en funció del fabricant trobarem les lletres TV, de Time *Value, (Cànon i *Pentax) o la lletra S, de *Speed (*Nikon, Sony, *Fujifilm, *Olympus i Panasonic). Aquest mode és el que li dona prioritat a l'obturador. 


Això vol dir que nosaltres triem la velocitat d'obturació i aquesta vegada la càmera s'encarregarà de decidir de manera automàtica tant l'obertura del diafragma com el valor de l'ISO. D'aquesta manera podràs controlar el temps que el teu sensor estigui exposat a la llum.


Recorda't que l'obturador, a més de controlar el pas d'aquesta llum, també és l'encarregat de com es captura el moviment en una imatge. Velocitats molt altes d'obturació congelessin l'instant i velocitats més baixes o lentes captaran el moviment.


En preocupar-nos tan sols de la velocitat d'obturació podrem decidir què volem fer sense preocupar-nos de diafragma i ISO. D'aquesta manera, si per exemple volem capturar el moviment de l'aigua en una platja o el d'una cascada en un riu podem usar aquest mode per a seleccionar una velocitat lenta i que la cambra triï per nosaltres la resta d'ajustos. També s'utilitza molt en fotografia esportiva i d'acció per a garantir que la imatge queda totalment congelada. 


Manual

Sens dubte el rei dels modes és el Manual, que el trobaràs amb la lletra M en el dial de la teva cambra. Tindràs un complet control sobre els ajustos del triangle d'exposició i per tant, t'atorgarà una major creativitat a l'hora de fer fotografies. 


Cal acceptar que és el més complex i que porta la seva pràctica. Però sens dubte és amb el qual obtindràs els millors resultats. Des que vaig aprendre a utilitzar-ho, només uso aquest mode i malgrat que altres fotògrafs professionals prefereixin combinar-lo amb el qual dona prioritat a diafragma o a obturador jo prefereixo que tots els valors quedin sota el meu control. Quan un li agafa la pràctica, llegir la llum i ajustar els valors en funció del que es busqui es fa pràcticament de manera automàtica.


És igual que quan comences a conduir, sembla que és impossible mirar a la carretera mentre estàs pendent dels miralls, de l'accelerador, del fre i de l'embragatge per a damunt haver de canviar de marxes. Penses que mai ho dominaràs. En canvi, després d'anys d'experiència i pràctica tot surt només per art de màgia i conduir s'automatitza per a la teva ment. Perquè exactament el mateix passa en fotografia. Quan t'acostumes a disparar en mode Manual no necessites cap altre mode. 


Aquí ho controles tot tu, el moviment que li vulguis donar a la teva imatge, la profunditat de camp i el soroll. Perquè no oblidem, que quan li deixem a la cambra pensar, els seus mesuraments poden induir-la a error i no sempre aconseguirem els resultats que esperem. Una mica més endavant t'ho explicarem millor. 


Altres modes automàtics

En moltes de les cambres per a principiants o semiprofessionals veuràs que a més d'aquestes lletres apareixen una sèrie d'icones. Són igualment modes automàtics però que milloraran en alguna cosa ja que li direm a la nostra cambra què és el que fotografiarem exactament i ella ajustarà d'una altra forma els valors per a intentar filar més fi. Els veiem breument a continuació. 


Coneix els modes de tret de la teva cambra

Utilitzar alguns modes automàtics ens pot ajudar en determinats casos. Foto: *Jenny Hill/ *Unsplash

Retrat

Sol aparèixer amb la icona d'una cara. Aquest mode entendrà que retratarem a una persona pel que buscarà sempre en la mesura que sigui possible obertures de diafragma més grans per a tractar de desenfocar el fons o primers plans el màxim possible. 


Mode paisatge

Sol representar-se amb la icona d'unes muntanyes. Al contrari que l'anterior, aquest tractarà de tancar alguna cosa més el diafragma per a ampliar la profunditat de camp. Per a això es veurà obligat a disparar amb velocitats més baixes i valors d'ISO més elevats. Això significa que en la teva foto hi haurà més soroll i que en funció de la llum les teves preses podrien aparèixer mogudes o trepidades si no utilitzes un trípode. 


Mode macro

Apareix representat normalment amb una flor. Realment aquest mode no té molt sentit perquè per a aconseguir veritables fotos macro el que necessites és un objectiu macro, no un automatisme en la teva càmera. 


Mode deportiu

Amb aquest mode activat, en el qual sol aparèixer la icona d'una persona corrent, la cambra interpretarà que estàs fotografiant subjectes amb una acció i una velocitat amb la qual haurà de disparar a velocitats d'obturació altes. Per a això obrirà al màxim el diafragma i pujarà l'ISO el necessari si les condicions de llum no són bones. No obstant això, no entendrà si el moviment del subjecte és més o menys ràpid i els valors seran estàndard passi el que passi. Per això en comptes d'aquest mode, és millor que triïs el de prioritat a l'obturació. Obtindràs segur millors resultats. 


Tipus de mesurament

Com dèiem abans, els modes automàtics poden funcionar molt bé o molt malament a l'hora d'exposar. D'això depèn en gran manera el tipus de mesurament de la llum que estiguem utilitzant en prendre la foto. 


Recorda que bàsicament ens trobem amb tres tipus de mesurament: la matricial (mesura la llum de tota l'escena), la ponderada (la meva de la llum de la zona central) o la puntual (mesura la llum en el punt en el qual tu determinis).


En funció d'aquest mesurament que es faci de la llum els diferents modes automàtics o semiautomàtics de la cambra prendran unes decisions o altres per a ajustar velocitat, obertura o ISO. Per això sempre és més recomanable utilitzar el mesurament de llum puntual perquè aquests modes siguin més fiables i dir-li almenys a la cambra on ha de mesurar la llum. Un mode automàtic amb un mesurament matricial està gairebé reclamat al fracàs en multitud d'ocasions. No obstant això, un mesurament de llum més selectiva pot aconseguir que aquest tipus de modes aconsegueixi millors resultats. 



Seleccionar el tipus de mesurament de llum adequat és bàsic perquè funcionin bé els modes automàtics i semiautomàtics. Foto: William *Bayreuther/ *Unsplash.

ISO

Finalment, et preguntaràs que si l'ISO no ho pots controlar de cap manera en els modes automàtics o semiautomàtics. La resposta és si i no. Què significa això. Doncs bé, vol dir que no pots tenir un control directe sobre l'ISO, és a dir no pots modificar-lo directament en els modes que incorporin algun automatisme, no obstant això, si tens una mica de control sobre ell.


Com? En la configuració de la teva cambra podràs seleccionar un rang en el qual l'ISO es pot moure. És a dir, podràs atorgar un valor màxim d'ISO en què mai pot sobrepassar en aquests modes per a evitar una presència d'abundant soroll i un valor mínim que tampoc podrà traspassar. Amb això t'assegures almenys que la cambra es mogui en uns valors d'ISO acceptables quant a soroll es refereix.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Indústria Televisiva

CARACTERÍSTIQUES EXPRESSIVES EL DISCURS TELEVISIU FRAGMENTAT Els programes estan pensats com a unitats, però s'alternen amb espais de pu...